Vilspårsprov.

Idag var det dags. Bestämt sedan ett bra tag tillbaka, hela Retrieverligan skulle testas på prov. Milo&Dino spårade ökl och Lipp, My, Julius och Molly gick akl. Igårkväll löd tankarna ”Jag är dum om jag pungar ut 600 spänn på att gå spårprov med såhär otränade hundar, jag kanske ska ställa in..”. Idag kändes det bättre 🙂

LIPP:
Jag måste nästan säga ”som vanligt”. Ord och inga visor. Varför göra något halvdant? Hon har verkligen noll och ingenting i erfarenhet, men hon har en nyfikenhet och en kämparglöd på sin sida i alla lägen. För mej var det riktigt läskigt att gå ett spår utan att veta vart jag skulle. Jag fick helt förlita mej på Lipp och knata efter. Hon gick lagom snabbt, sträckte linan väldigt lätt och tuffade på i trav. Domaren var hela tiden hack i häl vilket gjorde att jag kände mej säker på att vi gick rätt. Efter vad som kände som 1km fann hon klöven och domaren fick ur sej ett ”klockrent”.
DSC_0268RA

Godkänd med följande kritik:
Tar snabbt an spåret – Str. 1 något osäker – v.1 utmärkt – Str.2 bloduppehåll utmärkt – v.2 utmärkt – Str. 3 utmärkt – v.3 utmärkt – Str.4 utmärkt – v.4 utmärkt – Str.5 utmärkt – Hittar klöven utan tvekan. ”En utmärkt spårhund, Lycka till vidare”.
Det var utmärkt och inget annat 😀 Rackarn spårar i kärnan konstant liksom. Häftigt för mej att få höra, som ju inte kan ett smack.

JULIUS:
Farbrorn var riktigt loj efter all väntan. Travade med vid sidan ut mot spårets början. Domaren kommenterade att han verkade hellugn den här grabben. Efter 50m spårande fick hon ur sej ”Nu vart det plötsligt en helt annan hund..”. Ja grabben gillar det här minsann! Han kämpade såå fint min kille, han slet. Tyvärr vek han av på ett färskare spår så att domaren fick ta oss tillbaka till rätt plats ett tillfälle + att han i slutet (oklart varför) flåsade omkring och missade klöven.. Han blev förstås inte godkänd, men vi fick fina ord om att han var riktigt duktig och att vi ska testa igen efter lite mer inte-byta-spår-träning 🙂
Jag frågade om vinklarna då jag tidigare tyckt att dom varit halvkassa varpå hon svarade ”Vinklarna var det han gjorde allra bäst”. Se där ja. Jag kan verkligen inte varken läsa eller förstå min hund i spår.. men det kanske kommer.
DSC_0229R

Julle fick följande kritik:
Tar snabbt an spåret – Str.1 kryssande – v.1 genar – Str.2 bloduppehåll klarar – v.2 går över på färskt spår tas tillbaks av domare – Str.3 klarar bra – v.3 utan tvekan – Str.4 klarar kryssande – v.4 utmärkt – Str.5 kryssande – klarar ej spårslut.

I övrigt grejade ligan hem finfina resultat och alla mattar var nöjda vid hemfärden. 4 av 6 hundar blev godkända/fick 1a pris. Och som domaren sa, de två icke godkända kan spåra, det handlar om lite otur också. Kvällen avslutade vi hos Sara med grillning och eftersnack 🙂
Adjö!

Lämna en kommentar