SVENSK UNGDOMSMÄSTARE :D c-prov.

Lipp har kammat hem titeln som SVENSK UNGDOMSMÄSTARE 2014 😀 Hur galet som helst. Det är något sådant som vi bara drömt om.
Men med 93poäng (av 100) i grundomgången blev hon kvalificerad till final, och 19poäng (av 20) där så känns hon sådär löjligt värd sin titel ❤
Hur ska man lyckas sammanfatta en sådan här dag? Helt omöjligt om ni frågar mig.
USM_LIPP

Ruta 1: 16p.
Fotgående efter skytten över ett dike och ut på en liten ”udde” där vi ställde upp för två enkelmarkeringar i vegetationen, en åt vardera håll om kastaren.
Lipp fick superduperfina ord och sin fina följsamhet vid fotgåendet. ”Inte ens när du skuttade över diket hamnade hon före dej”. Jag är också helt lyrisk över det där jaktfotet som den hunden har. Hursomhelst markerade hon illa på första men fick in den hyffsat snabbt, och hon markerade den andra finfint 🙂

Ruta 2: 19p + 19p
En dubbelruta som bestod av en enkelmarkering ute på ett gärde, i knähögs gräs intill en skog utan någon direkt referenspunkt. När Lipp var på väg hem med den så slängdes en ny dummy ut på samma plats som skulle tas som dirrigering. Här rådde inga konstigheter alls 🙂

Ruta 3: 20p
Fotgående längs något stig-aktigt. Därefter skulle vi vinkla upp ut mot vegetationen där det skulle hämtas en enkelmarkering och där hunden behövde ta sig över ett bredare lerdike.
Solklart sa Lipp!

Ruta 4: 19p
En vattenmarkering från båt. Dummyn föll bakom ett litet buskage av vass, och vattnet innehöll massor med näckrosor. Jag såg aldrig dummyn på vattenytan, men plasket och kastet var tillräckligt. Hon markerade bra, fick in den med hjälp av näsan och lyckades kravla sig upp på lastpallen som vi stod på och leverera både dummy och ett antal näckrosor i hand innan hon skakade sig.

Finalruta: 19p
En enkelmarkering på ett gärde där dummyn landade i lite högre växtlighet. Inte heller den här markeringen spikades helt hundra, men hon markerade den kanonfint och fick in den snabbt och fint.

Som om inte allt detta var nog så blev Lipp ”domarens val” på dubbelrutan. Domaren tyckte att Lipp genomförde uppgiften bäst och dessutom med äkta glädje – Helt fantastiskt att höra!

Den här tävlingen blev verkligen ett genombrott för mej, eller för oss. En isbrytare i personlig utveckling 🙂 Såhär lite nervös som jag var idag har aldrig funnits på världskartan tidigare. Inför varje ruta gick vi tillsammans in med inställningen att nu fasen ska vi visa dom vad vi kan, för det gör vi, vi kan det här – och den inställningen har varit svår att finna tidigare. Vi gick in med självförtroende och med en teamkänsla som inte kunde varit bättre. Jag litade på min hund ända in på atomnivå. På varje markering så fick jag skicka Lipp först efter att domaren sagt mitt nummer högt. Innan start var jag orolig , ”hon kommer ta det som kommando” sa jag, men med hjälp av fint pepp&stöd från mina gruppmedlemmar så övergick vi tillbaka till det här med att lita på sin hund och det gjorde jag förstås helrätt i!

Det tveklöst största för oss under den här tävlingen har varit det lugn som Lipp befunnit sig i rakt igenom hela den långa dagen. Inte en gång har hon taggat upp på annat!!! INTE EN GÅNG HAR JAG BEHÖVT LUGNA NER HENNE ens med klappar eller godissök!!  Hon har suttit och tittat på andra hundars markeringsarbete (vid finalen tex) bara några tiotalmeter ifrån och luggit coolt och avslappnat och sett på. Den enorma detaljen finner jag inte ord över. Utifrån sett kanske man inte ser så stor skillnad sedan sist, men jag kände. VI har klättrat till en ny nivå ihop när det gäller förtroende, teamkänsla och att lägga rätt energi på rätt sak. Vi har hittat hem!
10603417_10152324932717776_4898712916241410961_nHemåt åkte vi med så galet mycket priser, helt sjukt. 9 nya dummys (från TEBA & Dummies.se), 25kg torrfoder och några tunnor, visseplpipor, förstahjälpen-kit, den finaste keramikmugggen, passande nog på pappa Filur (från WijKeramik), handdukar och sist men inte minst, en dag på fasanjakt :O Den kan bli galet häftig!

Jag har redan sagt det tusen gånger, men jag säger tack även här till alla som arrangerat, kastat, skjutit, dömt, peppat, stöttat och hejjat. Så otroligt fint folk det finns ❤ Och grattis till alla grymma prestationer.

Kram och adjö.

6 responses to this post.

  1. Så himla kul och STORT!!!! Grattis i massor!

    Svara

  2. Stort grattis igen!! 🌟

    Svara

  3. Posted by Alfrida on augusti 19, 2014 at 6:43 e m

    Ni var fantastiskt duktiga 🙂 Grattis igen!
    / Alfrida och Ada (som kom på 3e plats)

    Svara

Lämna en kommentar