Archive for 29 april, 2013

Det skal være gøy å trene hund!

Två dagar för Siv Svendsen på Torsby brukshundsklubb. Verkligen en helt fantastisk helg. Jag åkte dit, riktigt spontant för att få lite inspiration. Mja, jag har fått rätt så fetingmycket med inspiration. Det var helt klart den bästa instruktören jag sett träna hittills 😀 snacka om glädjefylld träning! Snacka om samarbete. Dessutom var vi ett helg gäng med superhundförare ;)) plus några nya bekantskaper.

Flera sidor av träningsdagboken är nerklottrade med citat jag ska ta med mej och massor med bra övningar jag ska ta till (har redan börjat förstås). Tyvärr orkar jag inte skriva ner allt här, men rent generellt så ska jag:
*Vara mer kreativ i mina belöningar. Tennisboll och kamplek ja absolut, men varför inte slänga runt i leran jag med och verkligen ha kul tillsammans. Släpp loss för fanken. Skrik så det hörs till Jokkmokk liksom!!!! KJEMPEFLINK!!
*Träna massor med förståelse- och lyssnaövningar. Det var så häftigt att se hur hon taggade upp sin hund till skyarna mot rutan, släppte hunden och sa ligg. Som Sara uttryckte det så fint, ”Snacka om att lyssna PÅ och inte ATT”, De flesta hade nog gått på rutan där. Hon lärde hunden olika signaler för vänster/höger, belöning rakt bakom dej samt belöning hos mej. Kunde ställa upp hunden slunga iväg en tennisboll åt ena hållet men ändå kommendera ”runda kon” till vänster, för att dra exempel. Sånt ska vi köra i massor 🙂 för att variera den övningen går oändlighet. Lipp behöver lära sig att skilja, lyssna noggrant och inte bestämma själv.
*Gå fortare fram i många övningar, det kan bara bli fel.
*Pangbelöna bättre 😀 (på dagens pass lekte vinn halvt ihjäl oss med fyra (!!) leksaker efter en kalasfin kedja).
Osv osv.

20130429-214916.jpg

Bilden har jag lånat att Lina Sundberg, från fejsbook 🙂 (nej jag orkade inte beskära det svarta..)

Julius&Lipp fick också vara med som observatörer i helgen, och dom har verkligen skött sej alldeles strålande. För Julle var det ingen som helst konst att sova sej igenom all träning, han vände liksom ryggen till och tänkte ”å herre vad töntigt”. Dessutom slapp han hälsa på nästan något i helgen vilket är superskönt 🙂 han får inte ut nåt så mycket av det ändå.
Lipp kan också vara lugn. Hon lägger sej inte direkt och sover, men hon är coolugn och hetsar inte upp sej för något. Alldeles lagom egentligen, förutom att hon blir lite klängig när det gått några timmar. Hon ska gärna sitta i knät.

På lördagskvällen hann vi få till en häftig kommenderad ingång på plan (in i en hockeyrink), några funderare gällande apportbocken, ett fint fokuspass och lite annat. Även idag har vi fått till fint. Ska bli spännande att få fortsätta träna hårt, men först ett par dagar i huvudstaden utan hundar. Det underbara är ju att om bara 1,5vecka har vi ett stort fyradagars klickercamp här, som jag längtar efter intensiv träning!!

Adjö.