Archive for 23 mars, 2014

Jaktgruppen #3

I fredags var det dax för tredje träningen ihop. Jag&Lipp hade planerat sök med skott, men vi fick ändra på det eftersom vi kom på att man kanske inte får skjuta var som helst :O

Vi bytte till något helt annat, nämligen stoppsignal. Tillsammans med Therese&Malin la vi ut tre målområden som vi skulle jobba på. Linjetag mot de tre olika områdena. Först fick hon hämta en på varje område, sedan testade jag att blåsa stopp när hon var på väg ut och där ute stod någon redo att plocka upp om hon skulle dissa signalen. Men signalen satt som ett smäck 😀 Matte blev mäkta förvånad faktiskt. Proceduren upprepades i ungefärliga drag tre gånger. Av tre stoppsignalen satte hon alla tre på bästa möjliga sätt, detta när hon alltså var på väg ut mot en dummy på mitt kommando. Jättekul att veta att signalen är redo att börja användas i arbete och inte bara ”på sidan av” 😉
Kopia av Kopia av _DSC1092
En sak som vi noterade var att Lipp hade svårt att minnas ordentligt. Svårt och svårt.. men hon ska definitivt öva mera på att ha flera målområden ute och att minnas dem ordentligt på långa avstånd. När jag tänker på det såhär efter passet så har vi nog inte haft mer än två saker ute samtidigt och jag har nog inte utökat avståndet i den takt jag borde. Mycket bra att veta 🙂

En annan sak vi noterade var att Lipp helst inte föredrar att sitta. På stopp bryr jag mej inte om hon sitter eller står vilket visare sig allt tydligare att hon väljer att stå. Idag under lite jaktträning under promenaden testade jag att även skicka på linjetag från stå och nog tycker jag att det känns mer rätt på något sätt. Vi ska testa lite både och framöver och känna efter 😉

Adjö!