Lydnadsdebuten.

Vår lydnadsdebut är genomförd, och det på ett alldeles strålande sätt 😀 Lipp skötte sej som det mirakel hon är och gjorde sin matte både tårögd och knäsvag, förstås.
Jag var så nervös att jag kände för att gå till närmsta buske och kräkas upp frukosten, ärligt talat. Detta TROTS att jag vet med mej hur in i helsicke väl som jag egentligen skiter i prestationen, och bara bryr mej om vår teamkänsla 😉 Min mänskliga hjärna är fel uppbyggd ellet nåt..

Morgonen började dratiskt då jag inte visste att man skulle ha med en massa papper och vaccinationsintyg på en tävling 😀 så med fyra mils omväg anlände jag 40minuter senare än planerat, men ändå innan samling 😉
Självklart drog jag också startnummer 2. Just i den stunden höll jag på att kollapsa. Jag värmde Lipp som planerat. Positionspetande, ställande/läggande-skillnad och en jädra massa lek. Innan platsen testade jag också några nedlägganden, och icke. Hon låste sej och ville INTE. Paniiik. Till slut fick vi till det och jag belönade gärnet där.
bild-2
Platsliggningen (10p)
Såklart, så valde domaren att stå precis vid mej vid nedläggandet och uppsittet :/ Men skruttan grejade båda 🙂 Hon låg dessutom fint stilla under hela minutrarna och fick sitt livs första 10a 😀

Ingång på planen
Mja Lipp hade sin favorit Sara som mål när vi passerade och ville gärna kika lite dit. Men hon var med mej fint och väl inne hos domarna var det vi 🙂

Tandvisning (10p)
Inte mycket att säga. Mer än att Rockan gjorde sin första tandvisning med en man 🙂 det gick ju bra det med.

Linförighet (9,5p)
Kändes häftigt 😀 en så hög poäng på ett så oändligt moment. Först undrade jag om dom mina supportrar verkligen sett rätt.. Kommentaren var ett segt sittande. Wiiihooo ingenting om sneda halter, position för långt fram eller så.. Prinsessan ❤ så här i efterhand är det nog det momentet om jag måste välja (jag menar utöver vår helhet, fina känsla och attityden) som kittlar bäst i kistan.

Läggande (10p)
Egentligen inte så mycket att säga här heller. Hon gjorde som på träning 😀

Inkallning (10p)
Full pott. Farten är bra. Men däremot kan hon göra ett litet skutt på mej i ingången 🙂 idag gjorde hon den inte så stor tror jag, och det var heller inget som domaren anmärkte på.

Ställande (9,5p)
Vårat ställande är lite för dåligt med tryck i för min smak, jag vill ha ett snyggt rungande stå och inget mes 🙂 Iofs vet jag att jag kan vara för petig med vissa detaljer ibland. Och poängen skvallrar ju ändå om att det inte var heldåligt. Däremot, så la sej Lipp ner när jag skulle sätta henne i avslutet :O Faktum är att jag bara satt henne ner efter ställandet max 3ggr i hennes liv, jag vill inte ha den förväntan. Jag har alltid tänkt ”sitt kan hon juh” 😀 Hah, där fick jag.. Det drog han bara en halv poäng för viket jag tyckte var sjukt snällt :S

Apportering (10p)
Inte mycket att säga 🙂 Snyggt!

Hopp (0p)
För bara en vecka sen valde jag att byta kommando på vårat hopp 🙂 Eftersom vi sällan tränar på brukshundsklubben just så är hopp det som vi tränat absolut minst. Men det nya kommandot har fungerat de gånger vi testat senaste veckan och jag tänkte inte mer på det. Mer än att jag visste att det såklart skulle kunna falera på tävling. Det blir förstås en annan sak inuti en kedja. Och ja, det blev nåt annat för skruttan. När hon hörde ”ja” ifrån mej såg jag på direkten hur hon lyfte på hela kroppen och tänkte ”makreering på väääg”. ”Ja” är mitt kommando för just markeringar i jakten, och dessutom är markeringar något av det absolut bästa Snorpelina vet 😀 Vilken bra kombination Alma. Hon sprang i ilfart till det intillliggande gärdet och sökte frenetiskt. Finafina lilla Lipp. Tänk att hon gjorde precis som hon blev tillsagd, vilken stjärna. Domaren kommenterade dock ”Ja, helheten var ju en solklar 10a, men att honden sticker är INTE acceptabelt, det här ska dra ner”. Det hörde jag i bakgrunden, men jag valde att totalignoera hela köret och istället rusa av planen till bilen där leksakerna väntade.

Helhet (8p)
Kommentar ”Hunden sticker från föraren”. Hah tänkte jag. Om han bara visste vem han talar om 😀 Lippan sticker inte 😉 Hon kilar efter dummys när matte beordrar henne, DET är vad hon gör.

Så totalt skrapade vi ihop 174,5p och tog vårt första förstapris på vår första officiella hundträning ever, fina Snorpelina ❤

Det var många som kom fram och applåderade åt oss. Jag blev så glad!! Lilla jag? Vad häftigt!! Domaren var också tvungen och kila fram till mej och fråga vad som hände på hoppen, jag förklarade och han log lite. "Mja, jaha ja. Men resten det var jag imponerad av, det ska jag tala om". Det kändes som det satt långt inne för den gubben, men för mej värmde dom orden enormt.

Trots att vi nu bara tävlat en enda gång så känns det som om jag känner oss lite bättre och vet lite mer om hur vi ska förbereda och agera i olika delar 🙂 Idag till exempel så belönade jag knappt Lipp över huvud taget under programmet. Om hon ska tycka att social lek är belöning i den situationen så ska det alldeles för mycket till från min sida. Istället fortsatte jag som i fot och viskade några "du är en sån jävla stjärna Lippan" i örat på henne under transporterna. Det funkar bäst för oss och så ska jag fortsätta 🙂 Så att hela programmet blir ett sjukt långt moment för henne, och inte nio delar som hon kan "försvinna iväg" emellan. Hennes koncentration är bättre om vi jobbar hela, hela tiden!

En annan sak som jag själv är imponerad över är hur jag lyckades behålla vår bubbla. Inget annat fanns och jag tittade inte på något annat än det jag skulle. Tävlingsledaren frågade om den här apporten gick bra, och jag sa ja utan att ens titta dit haha 😀 inte tappa fokus Alma. Poängen såg jag inte ett enda under programmet, vägrade lyfta blicken till nåt som för stunden var ointressant. Samma sak med höjden på hoppet, tandvisningen osv. Jag uppfattades säkert som otrevlig.. Svarade monotont på frågorna för att få den avverkade och få sätta igång. Kanske var jag lite för nervös 😉

I övrigt så blir det inget lydnadstävlande på ett tag nu 🙂 inget mera i ettan. Och tvåan har vi ju massor kvar på. Men det ska vi fila på vid sidan av, för nu ska jakten bli prio!!!! Som vi längtat!!!

Här kommer länken till filmen som Lizandra har lagt upp 😉 jag fick bara till den som en länk då min dator har pajat och jag gör allt från en padda.. Hur som helst ska jag analysera filmen ett tag innan jag kommenterar den 😀 hittills har jag bara kikat en gång, och ja, man blir lite smått tårögd av mina fina supportrar som agerar kommentatorer! Dom är bäst ❤

Adjö!

9 responses to this post.

  1. Ja, jäklar vilken fin debut! Var stolt över den!!! Och stooooort grattis igen!!

    Svara

  2. Shit vad härligt!! Stort grattis 😀
    Men jag förstår inte riktigt det där med hoppet, hade du bytt kommando så att du har samma kommando på hoppet som på markeringar eller råkade du bara säga det ändå? Extra roligt att er fina kontakt charmade domaren, det är speciellt!

    Svara

    • Tack snälla :D!!!

      Nädå jag kommenderade som jag hade tänkt. Men ”ja” är ett ord som jag kan använda till massa saker med Lippan. ”ja” ta den här leksaken istället, ”ja” hoppa upp på soffan du, ”ja” spring efter skatan eller ”ja” den markeringen är din. Så jag valde det kommandot i lydnadshoppet också, för bara en vecka sen 🙂 Det funkade några gånger under veckan, nåt mer har vi inte tränat på lydnadshoppet.
      I en kedja (på tävlingen) blev det dock något helt annat för henne, vilket ju inte är så konstigt. Främst med tanke på att det allt som oftast är en markering, framförallt i sådana situationer på en öppen yta.

      Vi har liksom inte möjlighet att träna på lydnadshopp så ofta så jag jag bortprioriterat det. Och hoppats på att det ska funka på tävling som det gjort nån enstaka gång separat under veckan innan :). Nu ska jag dock byta och träna in ett annat kommando 😉 Hamnar hoppet bredvid ett ”jaktlikt” gärde nån mer gång så ska hon inte behöva tvivla.

      Det som ändå glädjer mej i misstaget är att Lipp måste varit helt otroligt glad när hon fick kommandot och insåg att hon fick leta dummy, en sån superbelöning efter ett lydnadsprogram (även om det var av misstag) 😀

      Svara

  3. Stort Grattis!!! Visste väl att ni skulle klara de galant!! 🙂

    Svara

  4. Grattis till en jättefin debut! Så himla duktiga ni är!! 😀

    Svara

  5. Super grattis! Vad duktiga Ni är! 🙂

    Svara

  6. Grattis igen till en finfin debut!! Jag lånar den fina bilden till bloggen;-)

    Svara

  7. WOW! Vilken debut Alma! Tänk om ni hade satt hoppet också…. Hade ju nästan varit för bra 😉 haha! Stort grattis!

    Svara

  8. Wohoo, GRATTIS!! 🙂

    Svara

Lämna en kommentar